Mobiloptimering er vejen frem

Nyt

Mobilen er efterhånden blevet et rigtig populært redskab, når danskerne skal handle på nettet. FDIHs E-handelsanalyse 2015 viser, at godt en tredjedel af forbrugerne kigger på varerne på mobilen, og en fjerdedel af dem vælger at købe produktet derfra. Som virksomhed er det altså derfor svært at undgå en mobiloptimering af sin webshop, da der vil være stor risiko for at miste potentielle kunder.
Der findes mange øjeblikke i løbet af en dag, hvor man som forbruger søger til sin smartphone for at få hjælp. Derfor mener Direktør i MCB, Ole Nielsen, at man snyder sig selv, hvis man nedprioriterer mobiloptimeringen.
Det er ikke kun i Danmark, der er en stigende interesse for køb via mobilenheder. Også på den anden side af Atlanten er der foretaget en undersøgelse af Google, der viser, at 29 % af kunderne hopper videre til konkurrenten, hvis mobilsiden ikke fungerer optimalt.

Kilde: www.fdih.dk

Postet i , | marts 14, 2016

Skat vs. udenlandske momssnydere

skat-e-moms

Udenlandske netbutikker der ikke betaler den rigtige moms bliver nu set efter af SKAT. Dette iht. lovforslag L56 om ændring af momsloven, som er en lovændring, som FDIH har arbejdet hårdt for. Med denne lov får SKAT adgang til at bruge kundernes kreditkortoplysninger, så de dermed kan spore de udenlandske virksomheder, der sælger til danskerne uden at betale dansk moms. Dette er nemlig et problem, der kan skævvride konkurrencen for danske netbutikker, og som dermed samtidig koster statskassen et stort beløb i manglende momsbetaling. Loven skal alt i alt få nethandel tilbage til de danske butikker, da udenlandsk momssnyd uden tvivl har været med til at flytte noget af danskernes e-handel til udlandet. Forventningen er derfor, at loven får danskerne til i stigende grad at handle hos danske netbutikker.

Kilde: www.fdih.dk

Postet i , | januar 12, 2016

Der blev e-handlet for 87 mia. kr. i 2015

e-handel-rekord

 

Ifølge en e-handelsanalyse udarbejdet af FDIH blev julehandlen rekordstor i 2015, og danskerne endte med at bruge 86,8 mia. kr. på e-handel i 2015. Ca. 60 mia. kr. blev brugt i de danske netbutikker – resten i udlandet. Hele 9,4 mia. kr. brugte de danske forbrugere på e-handel i december sidste år. December blev dermed den måned med den største e-handelsomsætning, og juli måned blev den laveste med 6,3 mia. kr. FDIH’s analyse viser samlet, at danskernes e-handel i 2015 total blev på 86,8 mia. kr. Forbruget er i alt steget med 17,9 % i forhold til 2014. Det bliver dermed spændende at følge udviklingen i år 2016.

Kilde: www.fdih.dk

Postet i , | januar 12, 2016

Danske webshops: forventeligt større julesalg end sidste år

webshops-ehandel-jul

Der er ingen tvivl om, at danske forbrugere og også virksomheder er vilde med julen – dette er også tilfældet på nettet. Forbrugernes stigende købelyst går hånd i hånd med de forventninger som virksomhederne har. Dette viser en ny undersøgelse lavet af FDIH. De konkluderer tilmed, at ”Black Friday” er med til at sætte gang i julen. Direktør hos FDIH Niels Ralund siger, at deres medlemsundersøgelse viser, at 23 % forventer en stiging på 6 – 10 %, og at omkring 15% af virksomhederne har en forventning om, at deres julehandel stiger med 50% eller mere – dette ift. sidste år. Dette betyder dermed, at forbrugerne er klar til at bruge flere penge på gaver købt på webshops.

Dvs. mere travlhed på diverse webshops og i diverse fragtvirksomheder. Salgstallene har da også de seneste år være stigende, og julehandlen står da også for den vigtigste tid på året, iht. nettets salgstal. Virksomhederne er derfor klar til disse behov landet over. 26% af danske webshops/e-handelsvirksomheder svarer, at julehandlen står for 20 – 30 % af hele årets omsætning, hvilket er med til at understrege alle de muligheder der findes ved køb på nettet.

Kilde: www.fdih.dk

Postet i , | december 1, 2015

2015: 4 ud af 10 har købt brugte varer på internettet

eshop-nethandel

Hele 39% af de danske netkunder har købt eller solgt brugte varer på internettet, og det er særligt børnefamilier der topper listen, da de markerer sig med hele 63% solgte varer. Rent geografisk er det Nordjylland der er i top – her sker en masse privat handel, og diverse webshops ser flere og flere muligheder I at sælge på diverse sites der omhandler dette. I Nordjylland er det hele 15%, som har solgt forskellige varer mere end 10 gange i de første 8 måneder af 2015. Hovedstadens tal er i dette tilfælde kun 5%. Disse facts fremgår af august måneds FDIH e-handelsanalyse. 1218 personer har svaret på, om de har købt eller solgt varer privat på nettet. Dette er på store internetbutikker som eBay, Den Blå Avis, GulogGratis ,QXL m.fl. Ting fra haven og boligen sælges også oftest privat, og det lidt anderledes vareudbud på det private marked giver noget andet, end når der handles i netbutikker. Bolig/have har den største andel af salgene med cirka 20%. Også både-, auto- og cykeludstyr med cirka 8% er en del højere end selve netbutikssalget.

 

Ubrugte gavekort: 0,8%

Andet: 13,5%

Både-, auto- og cykeludstyr: 7,9%

Bolig, have og blomster/planter: 19,5%

Elektronik og hvidevarer: 8,4%

Film, musik, bøger, spil og legetøj: 8,8%

Hobby- og kontorartikler: 5%

IT, tele og foto: 9,8%

Personlig pleje, kosmetik, medicin og kosttilskud: 2,1%

Rejser og kulturoplevelser: 1,1%

Sports- og fritidsudstyr: 5,8%

Tøj, sko og smykker: 17,3%

 

Kilde: www.fdih.dk

Postet i , | oktober 14, 2015