Danskerne trygge ved e-handel

september 7, 2015

tryghed-på-eshop

Vi danskere er trygge ved e-handel. I tvivlstilfælde søger vi informationer om webbutikken fx i kundeanmeldelser, handelsvilkår eller om hvorvidt butikken er e-mærket. Generelt er der en høj grad af tryghed forbundet med det at handle på nettet. Ting som dårligt sprog og manglende kontaktoplysninger er blandt de forhold, som gør forbrugerne utrygge og får dem til at fravælge en netbutik – det viser FDIH e-handelsanalyse for juli 2015. E-mærket er alt i alt en vigtigt faktor når det handler om tryghed, og især blandt de unge er denne mærkning vigtig – dette kompenserer umiddelbart for, at de er den kundegruppe, der er mindst tilbøjelig til at læse de handelsvilkår som netbutikkernes har. Undersøgelsen viser tilmed, at pensionister, hvis de er usikre, hellere læser butikkernes handelsvilkår frem for at stole på fx Trustpilot eller andre folks kommentarer. De unge prioriterer dermed anderledes. De er enige med de andre grupper om, at e-mærket giver tryghed, men de læner sig mere op af scoren på Trustpilot end de øvrige grupper. Ydermere er generelt mere interesserede i andres erfaringer og kommentarer på nettet, når de søger deres tryghed.

Kilde: www.fdih.dk